5. gün: Bartın - Amasra - İstanbul - Samsun Bisiklet Turu (1999) - CycleBlaze

August 11, 1999

5. gün: Bartın - Amasra

Günün neredeyse tamamı Bartın'da geçti. 11:00 gibi tası tarağı toplayıp otelden ayrıldım ve nehir kenarında bir çay bahçesine kamp kurdum. Güneş tutulması resmi rakamlara göre saat 12:25'te başladı. Fakat güneşin kırpılmasını ben ancak 12:45 gibi seçebildim. Söylendiği gibi 14:20'de tam tutulma gerçekleşti. Muhteşem bir manzaraydı. Ortalık gece gibi oldu. Daha evvel de güneş tutulması görmüştüm ama tam tutulma bambaşka bir şeymiş. Dendiği gibi iki dakika sürmedi sanki. Belki de bana öyle geldi, saat tutmadım çünkü. Eski adetler hala geçerli herhalde ki, uzaklardan silah sesleri geliyordu...

Tam Güneş Tutulması
Heart 1 Comment 0

Biraz daha seyredip saat 15:00 gibi Bartın'dan yola çıktım. Bartın-Amasra arası yaklaşık 16 km. Yolun ilk yarısı sürekli yokuş yukarı. Fakat manzara çok güzel. Yollar kısmen ormanlık, kısmen de bir tarafı nefis manzaralı yamaç. Güneşin sıcaklığı kalmadığı için yol rahat geçiyor. Karşıdan gelen İsviçre plakalı üstü açık bir BMW'nin sürücüsünün yanımdan geçerken gülümseyerek başparmağını kaldırıp thumbs-up işareti (👍) yapması da beni çok mutlu ediyor.

Nihayet sonradan NATO radar üssü olduğunu öğrendiğim bir askeri tesisin yanından geçince yokuş bitiyor. Gerisi sadece iniş. Amasra'ya yaklaşırken yüksek kayalara oyulmuş bir kuş kabartmasından oluşan "Kuş Kayası Yol Anıtı"nı ziyaret ediyorum. Nihayet son derece dik bir yokuştan Amasra'ya iniyorum.

Amasra - Kraliçenin Kenti

Amasra'nın ilk adı Sesamos. Ünlü coğrafyacı Strabon'a göre Sesamos'u İskitler'in bir kolu olan Amazonlar kurmuşlardı. İlk dönem kaynaklarında Sesamos'un ne anlama geldiğine rastlanmaz. Amasralılar bu adın her bahar Boztepe yamaçlarını örten yabani susam çiçeklerinden doğmuş olabileceğini anlatırlar. Kent 300 yıl kadar Fenike egemenliğinde kalmıştır. Sesamos o devirlerde, canlı bir pazar yeri ve işlek bir iskeleydi. MÖ 9. yüzyılda Fenike Karadeniz kolonilerini terk edince kent İyonlar'ın egemenliğine girdi.

Bugünkü Amasra'yı İskender'in baldızı İranlı Kraliçe Amastris kurdu. Başından bir kaç evlilik geçen Amastris, son kocası Denys tembellik hastalığına tutulup, şişmanlıktan kımıldayamaz hale gelince yönetime el koydu. Sesamos'a çekilip buranın imarını başlıca amaç edindi.

Amastris'in ölümünden sonra kent Pontus yönetimine geçti. Bu dönem Amasra'nın refah çağı olmuştur. Pontus'un Roma'ya yenilmesinden sonra Sesamos (Amastris veya Amasra), Marmaralı korsanlar tarafından yağma edildi. Daha sonra Romalılar kapsamlı bir imara giriştiler. Roma egemenliği 500 yıl kadar sürdü. Kent Roma'dan sonra Bizans yönetimine geçti. Ekim 1460 tarihinde Fatih kenti Osmanlı topraklarına kattı.

(Necdet Sakallıoğlu'nun 'Çeşm-i Cihan Amasra' adlı kitabından)

Amasra - Genel Görünüş
Heart 0 Comment 0
Amasra - Kuş Kayası Yol Anıtı
Heart 0 Comment 0
Amasra - Kuş Kayası Yol Anıtı
Heart 0 Comment 0
Amasra - Kuş Kayası Yol Anıtı
Heart 0 Comment 0
Amasra - Genel Görünüş
Heart 0 Comment 0

Burada Mehmet Yaşin'den bir alıntı yapmak istiyorum: "Fatih Sultan Mehmet, 1460 yılının Ekim ayında, Amasra Yarımadası'nın ve kalenin göründüğü Bakacak Tepesi'nde durur. Ayaklarının altındaki manzarayı uzun uzun seyrettikten sonra, yanındaki vezire şu soruyu yöneltir: 'Lala, Çeşm-i Cihan bu mudur ola..?'" - Çeşm-i Cihan, yani dünya cenneti... Tabii ki geçen beş yüz küsur yılda oluşan değişim artık burayı cennet olarak nitelemeye pek izin vermiyor. Fakat yine de küçük, güzel (ve kalabalık) bir tatil beldesi.

Aynı kazığı ikinci defa yiyerek çok kötü bir pansiyona yerleşiyorum. İlk işim odadaki börtü-böceği temizlemek oluyor. Pansiyondan çıktığımda 18 sene önce Mudanya'da tanıdığım ve bir daha göremediğim bir tanıdıkla karşılaşıyorum. Eşi Amasra'lı imiş, yazları buraya geliyorlarmış. Aslında ben TSS'e girdiğimde orada çalışmakta olan ve sonra ahbap olduğumuz Hüseyin'in kardeşi Mehmet. Önce Hüseyin sandım, sonra kendini tanıttı. Eskilerden, tanıdıklardan konuştuk. Mudanya'daki çaycı Deli Turan ölmüş, üzüldüm.

Mehmet'in 13 yaşında özürlü bir kızı var. Doğumda doktor hatasından beyni oksijensiz kalmış. Çok üzüldüm. Bir de cin gibi 11 yaşında oğlu var. Ablasını iyileştirmek için doktor olmak istiyor.

Yemeği evlerinde yedim. Biraz Amasra'da gezdik. Sabah erken yola çıkacağım için akşamdan vedalaşıp ayrıldık. Sonra yattım.

Yapılan yol: 27 km, yolculuk süresi: 2:01 h, ortalama hız: 13 km/h, max hız: 45 km/h

Today's ride: 27 km (17 miles)
Total: 296 km (184 miles)

Rate this entry's writing Heart 1
Comment on this entry Comment 0